دستگاه کاتر پلاتر برش استیکر شبرنگ

دستگاه برش شبرنگ یکی از مفیدترین اختراعاتی است که در عرصه طبلیغات ساخته شده است. تطبیق پذیری این دستگاه کاملاً استثنایی بوده و شما می توانید برای انجام طیف گسترده ای از پروژه های صنایع دستی از جمله اعلانات، برچسب ها، استیکرها، دفترچه ها، اشیاء سه بعدی، علائم، چاپ تی شرت، بسته بندی خودرو، کارت ویزیت، اریگامی و موارد دیگر از آن استفاده کنید.

امروزه بسیاری از افراد در حوزه‌ی صنعت چاپ فعالیت می‌کنند. اگر شما هم جزو یکی از شرکت‌های تبلیغاتی و یا تابلوسازان حرفه‌ای هستید، مطمئناً نام دستگاه کاترپلاتر (Cutting Plotter) به گوش شما خورده است. اگر بخواهیم به‌صورت ساده بگوییم که دستگاه کاترپلاتر چیست، باید گفت که این دستگاه یک چاپ دیجیتال می‌باشد که به برش و ترسیم اشکال بر روی شبرنگ و یا کاغذ کمک بسیار زیادی می‌کند.

کاتر پلاتر(دستگاه برش شبرنگ) وسیله ای است که برای برش اشکال و یا حروف بر روی کاغذ، مقوا، شبرنگ و روزرنگ، استیکر، طلق و … در ضخامت های متفاوت  با کاربری آسان و برش منظم استفاده می­شوند.  کاتینگ پلاتر ها تصاویر خطی درست شده در نرم افزارهایی که خروجی خطی دارند را به صورت برش بر روی کاغذ منعکس کرده و طرح ها را برای ما قابل جدا کردن می کند. نرم افزارهایی برای این کار درست شده است که البته کاربردی ترین انها CorelDRAW می باشد که اغلب کسانی که در کار برش و نصب استیکر هستند از این نرم افزار استفاده می کنند.

این دستگاه ها  به غیر از تفاوت در برند های گوناگون، عرض این دستگاه ها نیز متفاوت است و در عرض های گوناگون تولید می­شوند که دستگاه های کاتر پلاتر عموما در عرض های  ۶۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ سانتی متر تولید می گردد. خرید عرض دستگاه بستگی به نیاز شما دارد ولی پیشنهاد ما دستگاه با عرض ۱۰۰ سانتی متر است که تقریبا تمام نیاز های شما را پوشش می دهد( هر چند عرض ۶۰ نیز می تواند ۸۰% نیاز های شما را پاسخگو باشد).

اما دستگاه برش شبرنگ چگونه کار می کند و چطور می توان به بهترین دقت برش دست یافت؟ در ادامه به اصول عملکرد دستگاه برش شبرنگ و جزییاتی که نیاز است بدانید اشاره خواهیم کرد.

دستگاه برش شبرنگ چیست؟

دستگاه برش استیکر تبلیغاتی چیست؟

به صورت ساده میتوان گفت، یک دستگاه برش شبرنگ به یک دستگاه کنترل شده کامپیوتری اطلاق می شود که به شما امکان می دهد مواد شبرنگ را به صورت حروف و شکل ها برش دهید. دستگاه برش شبرنگ دستگاه بزرگی نبوده و بسیار شبیه به یک پرینتر می باشد، پس اگر قبلا یک دستگاه برش را ندیده اید ، ممکن است این دو را نیز اشتباه بگیرید.

برای درک راحت تر، می توانید عملکرد دستگاه برش شبرنگ را همانند عملکرد یک چاپگر در نظر بگیرید … در حالی که چاپگر نازل را برای قرار دادن کلمات بر روی کاغذ قابل چاپ کنترل می کند، در دستگاه برش، کامپیوتر یک تیغه برش تیز را بر روی سطح ماده شبرنگ کنترل می کند تا  برش های دقیقی ایجاد شود. دستگاه برش شبرنگ نباید با دستگاه پرس حرارتی اشتباه گرفته شود. در حالی که دستگاه برش طرح را از شبرنگ می برید، بهترین دستگاه های پرس حرارتی شما را قادر می سازد طرح را به یک پوشاک یا هر کالای دیگر منتقل کنید.

دستگاه برش استیکر - کاتر پلاتر

عملکرد دستگاه کاترپلاتر چگونه است ؟

اگر در اینترنت جست و جو کنید ، متوجه خواهید شد که این دستگاه ها در صدها (اگر نه هزاران) مدل ، با کارکردها و قابلیت های مختلف موجود هستند.با وجود این گستردگی در مدل ، همه دستگاه ها از یک روال برای برش استفاده می کنند که در ادامه بحث خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد، یک دستگاه برش دارای یک تیغه کوچک است ،که توسط کامپیوتر کنترل شده و مواد شبرنگ شما را برش می دهد. برای اینکه بتوانید برش دلخواه مورد نظر خود را انجام دهید، ابتدا باید طرح خود را به ماشین ارجاع دهید، بنابراین ابتدا باید طرح مورد نظر خود را در کامپیوتر بارگیری کرده و یا آن را ایجاد نمایید.

می توانید طرح های خود را ایجاد، دانلود و یا از میان طرح های موجود در نرم افزار برش، انتخاب کنید سپس باید نرم افزار برش ارائه شده همراه دستگاه را در کامپیوتر نصب کنید و طرح مورد نظر خود را در نرم افزار بارگیری نمایید، هنگامی که تصویر خود را بارگذاری کردید و طراحی برای برش آماده است ، می توانید به دستگاه برش خود بگویید که با فشار دادن دکمه CUT یا هر دکمه مربوطه (برای دستگاه خاص خود) شروع به برش کند.

از این مرحله نرم افزار کار برش را به عهده می گیرد و ابتدا طرح بارگیری شده را به یک تصویر با مختصات برداری تبدیل و سپس با کنترل دقیق مختصات، قسمت های مشخص شده را برش میدهد، نتیجه کار دقیق و حرفه ای خواهد بود اما باید توجه داشته باشید كه تیغه های دستگاه برش شبرنگ فقط می توانند یک رنگ را در هر مرحله از اجرا، برش دهند. اگر طرح چند رنگی دارید ، لازم است هر بار یک رنگ را برش دهید. و سپس ، تمام این رنگ ها را به صورت جداگانه روی الگویی که در حال کار بر روی آن هستید قرار دهید تا طرح نهایی را به نمایش بگذارید.

دستگاه کاترپلاتر که به دستگاه برش شبرنگ نیز معروف است، هم به‌صورت برش و هم ترسیم به شما کمک می‌کند تا بتوانید طرح موردنظر خود را ایجاد کنید. برای این کار کافی است تا یک طرح داشته باشید تا کل خطوط و یا قسمتی از آن را به ماشین کاترپلاتر منتقل کنید تا طرح شمارا برش بزند؛ بنابراین ابتدا لازم است تا با نرم‌افزارهای مختلف مانند CorelDraw یا فتوشاپ، طرح‌های موردنظر خود را طراحی کنید. سپس این طرح‌ها را به دستگاه می‌دهید. در این قسمت دستگاه کاترپلاتر طرح داده‌شده به آن را به کاغذ یا شبرنگ انتقال می‌دهد. درنهایت دستگاه کاترپلاتر، طرح ترسیمی را برش می‌دهد. برای انجام این مراحل، نیاز به یک تیغ به قطر یک سوزن و یک قلم به‌صورت ماژیک یا خودکار دارید. این تیغ اشکال را به‌صورت دقیق برش می‌دهد. البته شما می‌توانید با توجه به نوع ماده بریدنی، میزان فشار این تیغ را کنترل کنید. حتی می‌توانید برش را به‌صورت نیم ‌برش و یا تمام ‌برش انجام دهید.

  • برش استیکر روی شیشه، حروف شبرنگ،برچسب حروف شبرنگ
  • رول استیکر تبلیغاتی روزرنگ، شبرنگ، طلایی خش دار وطلایی براق
  • دستگاه کاتر پلاتر - برش استیکر

کاربرد دستگاه کاترپلاتر چیست؟

کاتر پلاتر قابلیت برش اجناسی مانند شبرنگ، روز رنگ، استیکر، کاغذ و اجناس مشابه را دارد. هر کارتر پلاتر قابلیت برش معینی دارد که این قابلیت با توجه به قدرت تیغ و مگنت تعیین می شود. برای آموزش کار با دستگاه کاتر پلاتر میتوانید از افرادی که با این دستگاه کار کردن نیز کمک بگیرید و یا با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

دستگاه کاتر پلاتر - برش استیکر