تاثیر رنگ در طراحی گرافیک و لوگو

طراحی لوگو حرفه‌ای بدون شناخت درست رنگ ها شکل نخواهد گرفت تاثیر رنگ ها در طراحی لوگو و روانشناسی آن‌ها موضوعی است که هم باید توسط مشتریان و هم توسط طراحان مطالعه گردد. تا به حال شده است که فکر کنید رنگ چیست و چه تاثیری رنگ ها در طراحی لوگو دارند؟ هر کسی می‌تواند پس از اندکی تفکر و اندیشه درمورد تاثیر رنگ ها در طراحی لوگو به تاثیر قابل توجه آن‌ها بر زیبایی کارت ویزیت‌ها، نشان‌ها، آرم‌ها پی ببرد. همچنین تاثیر رنگ ها در طراحی دکوراسیون و طراحی جلد کتاب عاری از لطف نیست. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا در اتاق با دیوارهایی قرمز، ضربان قلب بالا می‌رود و افراد درون آن اتاق پرانرژی‌تر می‌شوند؟ سؤالات بسیاری در مورد رنگ ها ممکن است به ذهن همه ما برسد. در این مقاله از سری مقاله‌های گرافیک آمده‌ایم تا با نقل نکاتی، به چنین سؤالاتی پاسخ دهیم.

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

روانشناسی رشته‌ای از رشته‌های دانشگاه می‌باشد که از جمله رشته‌های معروف و کاربردی بوده و همچنین خواهان زیادی دارد. رنگ ها جزو مهم‌ترین پدیده‌های دنیا هستند که بسیاری از ما شاید نتوانیم تعریفی برای وجود آن‌ها پیدا کنیم. توسط بسیاری ذکر شده است که رنگ ها از موهبت‌های الهی محسوب می‌شوند که سبب رنگی شدن دنیای ما شده‌اند. بدین سبب با مشاهده رنگ‌های مختلف، آب‌وهوای روح و روانمان تغییر می‌یابد. در این مقاله قصد داریم به تشریح و روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو بپردازیم. رنگ‌های قرمز، سبز و آبی، سه رنگ اصلی و مهم محسوب می‌شوند. این سه رنگ وقتی با هم ترکیب می‌شوند، تمامی رنگ‌های اصلی دیگر را به وجود می‌آورند. جدای از این بحث‌ها، هر کدام از این رنگ ها با یکدیگر ناهمسان هستند و همچنین ویژگی‌های متفاوتی را نیز دارا می‌باشند. جالب است بدانید که ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ سفید را پدید می‌آورد. آیا می‌دانید تفاوت بین نور و رنگ چه می‌باشد؟ در حقیقت رنگ و نور دو مورد متفاوت و جدا از هم هستند. طیف‌های جذب‌شده توسط نور، رنگ را می‌سازند. برای مثال اگر تمام طیف‌های نور را جذب کند، رنگ آن سفید و اگر هیچ طیفی را جذب نکند، سیاه خواهد شد.

چرخه-رنگ
چرخه-رنگ

رنگ‌های سرد

رنگ‌های آبی، نیلی، بنفش و سبز از جمله رنگ‌های سردی می‌باشند که همه ما را به یاد آب، آسمان و دریا می‌اندازند و حس سردی و آرامش را به ما می‌رسانند. آیا تا به حال شده است که کنار دریا یا دریاچه‌ای بایستید؟ آیا در آن هنگام حس فراخی و گشوده شدن درونتان برایتان دست داده است؟ رنگ‌های سرد این چنین ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند مکان‌های کوچک را بزرگ نشان دهند. برای مثال شما می‌توانید رنگ دیوارهای اتاق کوچک خود را نیلی رنگ کرده و از فردا همان اتاق کوچک به چشم شما بزرگ دیده خواهد شد. رنگ‌های سرد می‌توانند در طراحی لوگو بسیار مؤثر واقع شوند. در نشانِ حوزه‌های تکنولوژی و صنعتی، رنگ‌های سرد عالی هستند! آرم فیس‌بوک، توییتر، اینتل، شرکت دل و… از جمله نشان‌هایی هستند که از رنگ‌های سرد ساخته شده‌اند و از طرفی شناخته شده و معروف می‌باشند.

رنگ‌های گرم

رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد و هر ترکیبی از این سه رنگ، رنگ‌های گرم محسوب می‌شوند. هر رنگ حس خاصی را به بیننده منتقل می‌کند که رنگ‌های گرم، بر خلاف رنگ‌های سرد، حس‌گرمی و صمیمیت و نزدیک بودن را به کاربر منتقل می‌کنند. با این اوصاف نمی‌توان از تاثیر رنگ‌های گرم در طراحی کارت ویزیت چشم‌پوشی کرد. اگر در کارت ویزیت و آرم بسیاری از رستوران‌ها و غذاخوری‌ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که رنگ بنر اکثر آن‌ها، قرمز یا نارنجی و یا زرد است؛ که حس گرم بودن غذا را از آتشِ زرد و نارنجی رنگ، به دل کاربر منتقل کرده و او را گرسنه می‌سازد؛ و وقتی یک مشتری گرسنه می‌شود مجبور به سفارش غذای بیشتر می‌شود. فکر کنم هم اکنون به‌خوبی متوجه شده باشید که چگونه رنگ مناسب در طراحی بنرها سبب افزایش کسب و کار و سوددهی به شما می‌شود.

رنگ‌های خنثی

پس از آشنایی با رنگ‌های سرد و گرم شاید رنگ‌های خنثی دیگر به ذهنتان خطور نمی‌کرد. دانستن کاربردها و تأثیرات رنگ‌های خنثی در طراحی بنر برای هر طراح و گرافیستی واجب است. رنگ‌های خنثی، مانند رنگ‌های طوسی، نقره‌ای، خاکستری، قهوه‌ای، شیری، کرمی و… از جمله رنگ‌های کاربردی در طراحی بنر می‌باشند. تاثیر رنگ‌های خنثی بیشتر برای پس زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین دلیل پس زمینه‌های خوبی برای پوشاک، بنرها و … می‌باشند. برای مثال اگر قصد طراحی بنر تبلیغاتی سالن آرایشی زنانه دارید، می‌توانید از رنگ‌های صورتی کم رنگ، زرد کم رنگ و خاکستری کمک بگیرید که در کنار هم ترکیب چشم‌نوازی را به وجود می‌آورند. ناگفته نماند که کاربرد رنگ‌های خنثی فقط در طراحی بنرها، کارت ویزیت‌ها، پوشاک و پس زمینه تصاویر ختم نمی‌شود! رنگ‌های خنثی کاربرد گسترده‌تری در طراحی دکوراسیون داخلی منازل دارند و به‌طور حتم خودتان می‌دانید که طرحی دکوراسیون داخلی چه مبحث بزرگی برای خود می‌باشد.

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

رنگ قرمز در طراحی لوگو

رنگ قرمز مهم‌ترین و پرطرفدارترین رنگ در بین افراد می‌باشد و در مکان‌های بسیاری از این رنگ استفاده می‌شود. به گفته اکثر روانشناسان، طرفداران این رنگ قرمز معمولاً افرادی پر جنب‌وجوش می‌باشند. اگر بخواهیم ویژگی‌های طرفداران رنگ قرمز را نام ببریم، در مرتبه اول باید عرض کنیم که این افراد خیلی زود از کوره به در شده و عصبانی می‌شوند. البته که افراد خوش قلبی هستند و فقط نمی‌توانند خشم خود را قایم کنند. رنگ قرمز رنگی است که ارتباط مستقیمی با تحریک جنسی آقایان داشته و با دارا بودن ویژگی‌هایی از جمله رفع کسالت، افزایش آدرنالین، کاهش فشار خون و در نتیجه آن حفظ آرامش، رنگ مهمی محسوب می‌شود؛ اما با مشاهده ویژگی‌های رنگ قرمز، نمی‌توان از معایب این رنگ چشم‌پوشی کرد. شما فقط زمانی به عیب این رنگ پی خواهید برد که به مدت طولانی از این رنگ استفاده کنید؛ زیرا استفاده طولانی‌مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات تکانه‌ای و عصبانیت در فرد می‌شود.

رنگ سبز در طراحی لوگو

با معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون و جلوه‌های ویژه آشنا شوید! رنگ سبز رنگی است که شکست نور (Light failure) بالایی دارد و به راحتی توسط نرم‌افزارهای موشن گرافیک و نرم‌افزارهای ساخت فیلم، قابل حذف می‌باشد. آیا می‌دانید چرا از رنگ سبز در طراحی لوگو و دکوراسیون منازل استفاده می‌شود؟ رنگ سبز علاوه بر اینکه حس توازن و تناسب را در افراد ایجاد می‌کند، مناسب‌ترین رنگ برای اتاق مطالعه محسوب می‌شود؛ زیرا که سبب افزایش سرعت مطالعه در دانش آموزان می‌گردد.

استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون محل زندگی افراد افسرده، به شدت توصیه می‌شود. رنگ سبز که به آرامش‌بخش‌ترین رنگ معروف است، طرفداران زیادی دارد و جالب است بدانید طرفداران این رنگ اشخاصی با شخصیت مثبت و کنجکاو می‌باشند. هر رنگ در کنار ویژگی‌هایی مثبت خود، معایبی را نیز دارا می‌باشد. یکی از مهم‌ترین معایب این رنگ ایجاد کسالت و رکود به هنگام استفاده طولانی‌مدت از آن می‌باشد. استفاده از این رنگ در طراحی نشان تجاری سبب ایجاد صلح و آرامش در مشتری می‌شود. نشانی که شامل رنگ سبز است به راحتی می‌تواند جلب توجه کند و در نتیجه شانس تماس گرفتن مشتری با شما برای معامله افزایش یابد.

رنگ آبی در طراحی لوگو

رنگ آبی سومین رنگ از سه رنگ اصلی می‌باشد که بیشتر نماد اعتماد، بهره‌وری، صداقت و حقیقت می‌باشد و به طور کلی رنگ آبی در طراحی لوگو نقش و تاثیر بسزایی دارد. لوگوهای بسیار معروفی با این رنگ طراحی شده و برای خود یک برند تجاری شده‌اند. آیا می‌توانید چند طرح با رنگ آبی را نام ببرید؟ فیس‌بوک، اسکایپ، فورد، اچ پی، اینتل و… از جمله لوگوهای معروف و صاحب نامی می‌باشند که با رنگ آبی طراحی شده‌اند.

برای افزایش اطلاعات و آگاهی خود در این زمینه می‌توانید مقاله ویژگی‌های لوگو را مطالعه کنید

البته به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که آرم‌های طراحی شده با سه رنگ اصلی یا مثلاً با رنگ قرمز یا آبی، بهترین آرم‌ها هستند! آرم‌های بسیاری در انواع مختلف رنگ ها وجود دارند که زیبایی و معنای آن‌ها غیر قابل توصیف است. طراحی کارت ویزیت نیز یکی از عناوین مهم در برندیگ و معروف سازی یک شرکت می‌باشد. یک طراح حرفه‌ای باید با روانشناسی رنگ ها آشنایی کامل داشته و تاثیر رنگ ها در طراحی را به‌طور کامل متوجه باشد تا بتواند با در نظر گرفتن زمینه فعالیت یک شرکت، رنگ متناسب با کار آن شرکت را تشخیص دهد. یک طراح باید به‌اندازه‌ای تخصص در کار داشته باشد تا به راحتی بتواند ایده خود را پیاده سازی نماید.

رنگ صورتی در طراحی لوگو

دو رنگ صورتی و بنفش رنگ‌های مهمی می‌باشند که هر کدام معانی عمیقی را شامل می‌شوند. طراحی بنر در رنگ صورتی برای مکان‌ها و شغل‌هایی که بیشتر به زنان مربوط می‌شود، کاربرد و تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. رنگ صورتی رنگی آرامش بخش و لطیف می‌باشد همچنین رنگ صورتی در طراحی لوگو کاربرد زیادی دارد و چون زنان احساساتی لطیف دارند، به این رنگ علاقه زیادی نشان می‌دهند. به گفته بسیاری از روانشناسان رنگ صورتی و بنفش هر دو رنگ‌هایی رویایی می‌باشند. البته شاید رنگ بنفش به روشنی و لطیفی رنگ صورتی نباشد اما ویژگی‌های مختص خود را دارا می‌باشد. طرفداران رنگ بنفش افرادی بسیار خاص می‌باشند که می‌توانند رهبری یک دسته یا گروه را بر عهده بگیرند. اگر اندکی در این رنگ تأمل کنید می‌توانید دریابید که رنگ بنفش، ترکیبی از دو رنگ آبی و قرمز می‌باشد.

رنگ بنفش نه تنها برخی ویژگی‌های آبی و قرمز را دارا می‌باشد بلکه با تلفیق ویژگی‌های این دو رنگ اصلی، ویژگی‌های خاص جدیدی را به وجود می‌آورد. استفاده از رنگ صورتی در طراحی بنرهای تبلیغاتی، بسته به نوع کسب و کار یا شغل مورد نظر، بسیار اثرگذار می‌باشد. اگر طراح و یا گرافیست هستید و یا جزو طرفداران و علاقه‌مندان به این حوزه می‌باشید، به راحتی درک خواهید کرد که چرا رنگ صورتی می‌تواند در بنر یک آرایشگاه زنانه، پوشاک زنانه و… مورد استفاده قرار گیرد. حوزه‌ها و زمینه‌هایی که رنگ بنفش می‌تواند در آن‌ها ظاهر شود، بیشتر از رنگ صورتی می‌باشد؛ زیرا رنگ بنفش ویژگی‌های گسترده‌تری را دارا می‌باشد که در انواع کسب و کارهای خدماتی چه زنانه و چه مردانه می‌تواند حضور داشته باشد. در بخش “نکات فنگ شویی” مثالی از یک کسب و کار گلخانه آورده شد، آیا می‌توانید تحلیل کنید که چرا در دیدگاه فنگ شویی طراحی کارت ویزیت با رنگ بنفش مناسب یک کسب و کار گلخانه‌ای یا گیاهی نمی‌باشد؟ پاسخ خود را در قسمت کامنت ها تایپ کنید!

رنگ لیمو پرتغال در طراحی لوگو

با مشاهده عنوان لیمو پرتغال مطمئناً به یاد دو رنگ زرد و نارنجی می‌افتید. چه حسی نسبت به این دو رنگ دارید؟ اگر طعم این دو میوه اجازه دهد، می‌توانید دریابید که رنگ زرد رنگی عاطفی و مثبت می‌باشد و اگر شما را به یاد لیمو نمی اندازد، مسلماً به یاد آفتاب خواهد انداخت. در ذهن بیشتر افراد رنگ زرد، رنگ خاصی بوده و نزدیک به رنگ سبز می‌باشد و نزدیک بودن طیف دو رنگ به معنای نزدیک بودن ویژگی‌های آن‌ها نیز می‌باشد.
آیا می‌دانید چرا رنگ ماشین‌های تاکسی زرد است؟

رنگ زرد در طراحی لوگو

رنگ زرد رنگی شاد می‌باشد. ۹۹ درصد ماشین‌های تاکسی در سطح شهرها زرد رنگ می‌باشد زیرا که رنگ زرد توجه افراد را سریع تر می‌تواند به خود جلب کند. بعلاوه رنگ زرد در طراحی لوگو کسب و کار به شدت می‌تواند اثربخش باشد و ویژگی جلب توجه بودن را به‌صورت رایگان به لوگو شما ببخشد. ناگفته نماند که شدت جلب توجه این رنگ به طیف آن بستگی دارد، هر چه کم رنگ تر باشد و به رنگ‌های خنثی میل کند، قدرت جلب توجه آن کم تر و هر چه به سمت پر رنگی و روشن بودن (نه به سمت تیرگی) تمایل ورزد، جلب توجه بالایی خواهد داشت.

رنگ سفید و سیاه در طراحی لوگو

رنگ سفید نماد پاکی، صلح و نشانه خوبی‌هاست که با رنگ سیاه در تضاد و تناقض می‌باشد. فلسفه‌های بسیاری در پشت رنگ سفید در ادیان و مذهب‌های مختلف وجود دارد. رنگ سفید رنگی خنثی بوده و در صنعت پوشاک از آن استفاده‌های زیادی می‌شود که محصولات تولید شده در این رنگ قیمت‌های باصرفه تری دارند. از آنجایی که رنگ سفید رنگی خنثی می‌باشد، درجاهای مختلفی از آن به عنوان پس زمینه استفاده می‌شود. با مراحل طراحی لوگو بصورت حرفه ای آشنا شوید!

  •  (به ترتیب) آرامش و اعتماد – صداقت و پشتکار
  • پرانگیزه و خوش قلب
  •  شفا بخشی، جوانی و طبیعت
  • شادی و قابل رویت
  •   گرمی و حرارت
  •  رویایی و خودپسندی
  •  لطافت، زیبایی و جذابیت

پاک و خالص بودن

استقامت، قدرت و اختیار

فنگ شویی (Feng shui)

بسیاری از شما که این مقاله را می‌خوانید شاید اولین بار باشد که این کلمه را می‌شنوید ولی بهتر است که با معنی و مفهوم این کلمه آشنایی پیدا کنید. فنگ شویی (風水) کلمه‌ای چینی است که به معنای آب و باد است. دیدگاه فنگ شویی دیدگاهی سنتی و چینی است که در مورد رعایت نظم و زیبایی مخصوصاً در چینش است. از دیدگاه فنگ شویی بیشتر در دکوراسیون خانه‌ها، ساختمان‌ها، پارک‌ها، باغ‌ها و… استفاده می‌شود؛ اما چه رابطه‌ای میان فنگ شویی و طراحی دیده می‌شود؟ قصد داریم با مثال کوتاهی، دیدگاه فنگ شویی را برایتان توضیح دهیم.

پنج عنصر آب، خاک، چوب، آتش و فلز،

پنج عنصر مهم در فنگ شویی

پنج عنصر آب، خاک، چوب، آتش و فلز، در کشور چین، به عنوان ۵ عنصر اصلی شناخته می‌شوند. فرض کنید گلخانه‌ای بزرگ در شهر شما در حال فعالیت می‌باشد و به دنبال طراحی کارت ویزیت مناسب برای گلخانه خود می‌باشد. در طراحی کارت با استفاده از دیدگاه فنگ شویی، برای هر شغل و هر کسب و کار، یکی از ۵ عنصر نسبت داده می‌شود و سپس بر اساس آن قضاوت می‌شود که چه رنگی برای طراحی آرم این کار خوب است و چه رنگی خوب نیست. در فنگ شویی می‌توان به کسب و کار گلخانه، عنصر چوب را نسبت داد. پس از آن با در نظر گرفتن عنصر چوب رنگ‌هایی به ذهن همه ما خواهد رسد. برای مثال رنگ‌های سبز و قهوه‌ای (رنگ گیاه)، زرد و قهوه‌ای (رنگ گیاه)، آبی (رنگ عنصر آب که تشکیل دهنده گیاهان سبز رنگ بوده و خود نیز عنصر اصلی می‌باشد) را به خاطر می‌آوریم؛ یعنی این رنگ ها برای طراحی کارت گلخانه ما مناسب می‌باشند.