در دنیای بازاریابی هر مرحله از طراحی هویت بصری برند اهمیت ویژه ای دارد که به علت تاثر مستقیم آن بر افزایش ارزش برند است. خلق تصاویر، نمادها، اسامی که اگر با کیفیت محصول هم راستا باشند، آگاهی از برند را افزایش داده و ارزش آن را دگرگون می کنند. آگاهی از برند یا به خاطر آوری آن باعث می شود مشتریان وفادارانه در جستجوی کالای برند محبوب خود تمام فروشگاههای حقیقی و مجازی را جستجو کنند و این همان کیمیایی است که برندسازی در جستجوی آن است.
برای آنکه در ذهن مخاطب مخاطب ماندگار باشید، برند شما را به راحتی به یادآورند و در نهایت اولین نامی باشید که مشتریان در دسته محصولات مرتبط، به خاطر می آورند؛ نیازمند نشانه هستید و این همان نقشی است که لوگو انتزاعی برای برند شما بازی می کند.
لوگو انتزاعی چیست؟
لوگو انتزاعی یا abstract logo با بهره گیری از اشکال هندسی، ساده سازی تصاویر و استفاده از رنگها سعی در ارائه پیام اصلی برند دارند. تا به حال به لوگو آمازون دقت کرده اید؟ لوگو تایپ دوستانه amazon همراه با یک فلش نارنجی رنگ، ساده و در عین حال منحصر به فرد است. این لوگو انتزاعی تمام مفهومی که صاحبان آمازون می خواهند را ارائه می دهد. اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید، فلش نارنجی از a شروع شده و در حرفz پایان می یابد؛ یعنی ما همه چیز از a تا z را می فروشیم. به همین سادگی پر رنگ ترین فعالیت آمازون به تصویر کشیده شده است و به صورت نمادی از ثروتمند ترین کمپانی دنیا درآمده است.
بطور کلی یک لوگو موفق باید ضمن آنکه کنجکاوی را برانگیزد و احساسات مشخصی را در شخص تقویت کند، یادآوری خوبی از برند باشد و شناخت آن در میان سایر نمادها ساده باشد. بنابراین در کنار سایر نمادهای طراحی شده برای برند اعم از لوگو تایپ و لوگو های ترکیبی، لوگو انتزاعی بصورتی عمیق و مفهومی، گویای ارزشهاست.
اصول طراحی لوگوی انتزاعی چیست؟
چند نمونه از لوگوهای معروف انتزاعی
نمونه های موفق و معروفی از لوگو انتزاعی به تنهایی یا در کنار لوگو تایپ های طراحی شده برای برندهای مختلف و جهانی وجود دارد. موفق ترین برندها در عرصه های مد و لباس یا تکنولوژی، بهترین لوگوها را نیز دارند؛
نایک: با ارزش ترین نشان تجاری در دنیای مد و لباس است. هر جا که این تیک سیاه بر صفحه سفید را ببینید، می دانید که کیفیت انتظار شما را می کشد. شاید جالب باشد که لوگو با ارزش این برند توسط کارولین دیویدسون در 1971 و در ازای دریافت 35 دلار دستمزد انجام شد. منبع الهام دیویدسون برای خلق این لوگو، که به روشنی نمادی از حرکت، سرعت و چابکی است، بالهای الهه پیروزی یونان بود. فضای سفید اطراف لوگو و منحنی اصلی آن که نمادی انتزاعی از بال است، همگی تحرک و سرعت را نشان می دهند. مدیران نایک می گویند که بسیار تلاش کرده اند تا با کمپانی رقیب یعنی آدیداس، متفاوت به نظر بیاییند.
آدیداس: کمپانی رقیب نایک در عرصه لباس و کفشهای ورزشی است. این برند آلمانی در 1949 برای نخستین بار از نماد سه خط خود در کفشهای ورزشی استفاده کرد. هدف داسلر به عنوان موسس کمپانی آدیداس این بود که در جریان مسابقات ورزشی، لوگو کامل قابل تشخیصی داشته باشد. بنابراین این نماد ساده و پر معنا را طراحی کرد. لوگو آدیداس به قدری قوی ظاهر شد که مدیران این شرکت برای مدتی آن را شرکت سه خط می نامیدند. سه نوار مورد استفاده در لوگو آدیداس که به شکل یک کوه چیده شده اند، مشتریان را به استفاده حداکثری از پتانسیل ها و شرکت در چالش ها ترقیب می کنند.
در میان جدیدترین برندها، بدون شک لوگو انتزاعی توییتر یکی از بهترینهاست. طراحی لوگو کنونی توییتر در2010 و با بهتره گیری از 15 دایره، تصویر یک مرغ مگس خوار را نشان می دهد. طراحی پرنده با استفاده از دایره ها به عنوان نمادی از آزادی بیان برای همه صورت گرفته است. این نماد به قدری موفق و درست بوده که در میان نمادهای سایر شبکه های اجتماعی از همان ابتدا و به سادگی قابل تشخیص بوده است.
اگر اصول طراحی لوگو انتزاعی برای رساندن پیام اصلی آن به خوبی رعایت شوند، می تواند به عنوان نشانی از برند، شما را در کسب و کارتان قابل شناسایی و یادآوری کند.
- گام اول در طراحی لوگو انتزاعی تحقیق و بررسی است. سعی کنید در مورد صنعت، برندو مزیت رقابتی کسب و کارتان تحقیق جامعی انجام دهید و نتایج را در اختیار گرافیست خود قرار دهید. به این طریق گرافیست حرفه ای می فهمد از کدام نمادها برای بولد کردن ارزش یا مزیت رقابتی استفاده کند.
- در طراحی لوگو انتزاعی به فراخور مفهوم، می توان از تمام تکنیک های طرحهای متقارن ، اشکال جامدهندسی و یا تصویر سازی استفاده کرد. انتخاب هر روش بستگی به مفهومی دارد که در پی بیان آن هستید، ممکن است استفاده ترکیبی از این روشها بهترین اشکال را ایجاد کند.
- از میان تمام طرحهای احتمالی، ساده ترین و تطبیق پذیر ترین را انتخاب کنید. به این طریق هم به یادآوری شما ساده خواهد بود، هم در پلتفرم ها و کمپین های مختلف به سادگی می توان از لوگو انتزاعی استفاده کرد.
- رنگ مناسب را انتخاب کنید. در مورد رنگ لوگو بر اساسی روانشناسی رنگ مرتبط با صنعت و کسب وکارتان استفاده کنید، در بکاربردن رنگها نیز، سادگی و تعداد کمتر رنگها می تواند یک برگ برنده باشد.
- حال که به مفصود خود نزدیک شده اید، چک لیستی تهیه کنید از اینکه آیا این تصویر کنجکاوی برانگیز است؟ آیا ارزش یادآوری و توجه دارد؟ آیا در جامعه هدف مشتریان همان مفهوم عمومی را دارد، یا ممکن است تعبیر خاص دیگری شود؟