لوگو انتزاعی معروف

در دنیای بازاریابی هر مرحله از طراحی هویت بصری برند اهمیت ویژه ای دارد که به علت تاثر مستقیم آن بر افزایش ارزش برند است. خلق تصاویر، نمادها، اسامی که اگر با کیفیت محصول هم راستا باشند، آگاهی از برند را افزایش داده و ارزش آن را دگرگون می کنند. آگاهی از برند یا به خاطر آوری آن باعث می شود مشتریان وفادارانه در جستجوی کالای برند محبوب خود تمام فروشگاههای حقیقی و مجازی را جستجو کنند و این همان کیمیایی است که برندسازی در جستجوی آن است.

برای آنکه در ذهن مخاطب مخاطب ماندگار باشید، برند شما را به راحتی  به یادآورند و در نهایت اولین نامی باشید که مشتریان در دسته محصولات مرتبط، به خاطر می آورند؛ نیازمند نشانه هستید و این همان نقشی است که لوگو انتزاعی برای برند شما بازی می کند.

لوگو انتزاعی چیست؟

لوگو انتزاعی یا abstract logo با بهره گیری از اشکال هندسی، ساده سازی تصاویر و استفاده از رنگها سعی در ارائه پیام اصلی برند دارند. تا به حال به لوگو آمازون دقت کرده اید؟ لوگو تایپ دوستانه amazon همراه با یک فلش نارنجی رنگ، ساده و در عین حال منحصر به فرد است. این لوگو انتزاعی تمام مفهومی که صاحبان آمازون می خواهند را ارائه می دهد. اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید، فلش نارنجی از a شروع شده و در حرفz پایان می یابد؛ یعنی ما همه چیز  از a  تا z را می فروشیم. به همین سادگی پر رنگ ترین فعالیت آمازون به تصویر کشیده شده است و به صورت  نمادی از ثروتمند ترین کمپانی دنیا درآمده است.

بطور کلی یک لوگو موفق باید ضمن آنکه کنجکاوی را برانگیزد و احساسات مشخصی را در شخص تقویت کند، یادآوری خوبی از برند باشد و شناخت آن در میان سایر نمادها ساده باشد. بنابراین در کنار سایر نمادهای طراحی شده برای برند اعم از لوگو تایپ و لوگو های ترکیبی، لوگو انتزاعی بصورتی عمیق و مفهومی، گویای ارزشهاست.

اصول طراحی لوگوی انتزاعی چیست؟

چند نمونه از لوگوهای معروف انتزاعی

نمونه های موفق و معروفی از لوگو انتزاعی به تنهایی یا در کنار لوگو تایپ های طراحی شده برای برندهای مختلف و جهانی وجود دارد. موفق ترین برندها در عرصه های مد و لباس یا تکنولوژی، بهترین لوگوها را نیز دارند؛

نایک: با ارزش ترین نشان تجاری در دنیای مد و لباس است. هر جا که این تیک سیاه بر صفحه سفید را ببینید، می دانید که کیفیت انتظار شما را می کشد. شاید جالب باشد که لوگو با ارزش این برند توسط کارولین دیویدسون در 1971 و در ازای دریافت  35 دلار دستمزد انجام شد. منبع الهام دیویدسون برای خلق این لوگو، که به روشنی نمادی از حرکت، سرعت و چابکی است، بالهای الهه پیروزی یونان بود. فضای سفید اطراف لوگو و منحنی اصلی آن که نمادی انتزاعی از بال است، همگی تحرک و سرعت را نشان می دهند. مدیران نایک می گویند که بسیار تلاش کرده اند تا با کمپانی رقیب یعنی آدیداس، متفاوت به نظر بیاییند.

آدیداس: کمپانی رقیب نایک در عرصه لباس و کفشهای ورزشی است. این برند آلمانی در 1949 برای نخستین بار از نماد سه خط خود در کفشهای ورزشی استفاده کرد. هدف داسلر به عنوان موسس کمپانی آدیداس این بود که در جریان مسابقات ورزشی، لوگو کامل قابل تشخیصی داشته باشد.  بنابراین این نماد ساده و پر معنا را طراحی کرد. لوگو  آدیداس به قدری قوی ظاهر شد که مدیران این شرکت برای مدتی آن را شرکت سه خط می نامیدند. سه نوار مورد استفاده در لوگو آدیداس که به شکل یک کوه چیده شده اند، مشتریان را به استفاده حداکثری از پتانسیل ها و شرکت در چالش ها ترقیب می کنند.

در میان جدیدترین برندها، بدون شک لوگو انتزاعی توییتر یکی از بهترینهاست. طراحی لوگو کنونی توییتر در2010 و با بهتره گیری از 15 دایره، تصویر یک مرغ مگس خوار را نشان می دهد. طراحی پرنده با استفاده از دایره ها به عنوان نمادی از آزادی بیان برای همه صورت گرفته است. این نماد به قدری موفق و درست بوده که در میان نمادهای سایر شبکه های اجتماعی از همان ابتدا و به سادگی قابل تشخیص بوده است.

  • مراحل طراحی لوگو انتزاعی

    برای طراحی لوگوی انتزاعی موفق، لازم است که مراحل زیر را با دقت طی کنید:

    – طرحی ساده و خاص انتخاب کنید: همانطور که گفتیم سادگی از ویژگی‌های این نوع از لوگو است، پس بسیار مهم است که طرحی ساده برای آن انتخاب کنید که در عین سادگی بتواند جنبه‌های مختلف برند شما را به نمایش بگذارد و پیام اصلی برند را به مخاطب انتقال دهد.

    – طرحی ایجاد کنید که ارزش به خاطر سپردن داشته باشد: آرم‌های انتزاعی خصیصه‌ای دارند که باعث می‌شوند همیشه به خاطر سپرده شوند و در بین رقبا متمایز باشند. بنابراین شما باید در هنگام طراحی لوگوی خود این ویژگی را مد نظر قرار دهید و طرحی را اجرا کنید که نسبت به سایر رقبا از برجسته‌تر و به یاد ماندنی‌تر باشد.

    – تحقیق کنید: لوگوها به منظور نشان دادن هویت یا ایده‌های برند شما به مخاطب مورداستفاده قرار می‌گیرند. بنابراین باید به نحوی طراحی شوند که بتوانند این ایده‌ها یا بخشی از آن‌ها را در اختیار مخاطب قرار دهند.

    به همین خاطر لازم است پیش از شروع طراحی، با دقت درمورد برند، اهداف و ایده‌هایش تحقیق کنید و لوگویی طراحی کنید که بتواند این داده‌های موردنیاز را در اختیار مخاطبین قرار دهد.

    – طرحی تطبیق‌پذیر داشته باشد: با اینکه طراحی این نوع از لوگوها جز سادگی و خلاقیت به چیز چندانی نیاز ندارند، اما باید مطمئن شوید که طراحی شما در پلتفرم‌های گوناگون درست به نمایش درمی‌آید و با تم‌های مختلف سازگار است.

    – طرح‌تان را رنگی کنید: در نهایت پس از طراحی قالب اصلی لوگو نوبت به رنگ‌آمیزی آن می‌رسد. در این مرحله شما باید رنگ‌هایی را برای لوگوی خود انتخاب کنید که مفهوم و پیام یکسانی را به بیننده منتقل می‌کنند و به اندازه‌ی طرح لوگوی‌تان تاثیرگذار هستند. پس در انتخاب رنگ‌ها دقت به خرج دهید.

  • برای طراحی آرم انتزاعی از چه نرم افزارهایی می توان استفاده کرد؟

    نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های گوناگونی برای طراحی لوگو ساخته شده‌اند که به طراحان اجازه می‌دهند در هر لحظه و مکانی، دست به طراحی بزنند. بیشتر نرم‌افزارهای گرافیکی از قبیل فوتوشاپ و ایلاستریتور، امکان طراحی آرم انتزاعی را برای شما فراهم می‌آورند و ابزاری لازم برای این کار را در اختیار شما قرار می‌دهند.

نایک مقابل ادیداس

اگر اصول طراحی لوگو انتزاعی برای رساندن پیام اصلی آن به خوبی رعایت شوند، می تواند به عنوان نشانی از برند، شما را در کسب و کارتان قابل شناسایی و یادآوری کند.

  • گام اول در طراحی لوگو انتزاعی تحقیق و بررسی است. سعی کنید در مورد صنعت، برندو مزیت رقابتی کسب و کارتان تحقیق جامعی انجام دهید و نتایج را در اختیار گرافیست خود قرار دهید. به این طریق گرافیست حرفه ای می فهمد از کدام نمادها برای بولد کردن ارزش یا مزیت رقابتی استفاده کند.
  • در طراحی لوگو انتزاعی به فراخور مفهوم، می توان از تمام تکنیک های طرحهای متقارن ، اشکال جامدهندسی و یا تصویر سازی استفاده کرد. انتخاب هر روش بستگی به مفهومی دارد که در پی بیان آن هستید، ممکن است استفاده ترکیبی از این روشها بهترین اشکال را ایجاد کند.
  • از میان تمام طرحهای احتمالی، ساده ترین و تطبیق پذیر ترین را انتخاب کنید. به این طریق هم به یادآوری شما ساده خواهد بود، هم در پلتفرم ها و کمپین های مختلف به سادگی می توان از لوگو انتزاعی استفاده کرد.
  • رنگ مناسب را انتخاب کنید. در مورد رنگ لوگو بر اساسی روانشناسی رنگ مرتبط با صنعت و کسب وکارتان استفاده کنید، در بکاربردن رنگها نیز، سادگی و تعداد کمتر رنگها می تواند یک برگ برنده باشد.
  • حال که به مفصود خود نزدیک شده اید، چک لیستی تهیه کنید از اینکه آیا این تصویر کنجکاوی برانگیز است؟ آیا ارزش یادآوری و توجه دارد؟ آیا در جامعه هدف مشتریان همان مفهوم عمومی را دارد، یا ممکن است تعبیر خاص دیگری شود؟
  • برترین لوگوهای انتزاعی ایرانی

    بسیاری از برندهای معروف ایرانی برای معرفی کسب‌وکار خود از طراحی لوگوی انتزاعی استفاده کرده‌اند. لوگوهایی همچون شرکت هواپیمایی هما، سایپا و بانک صادرات جزو نمونه‌های موفق این سبک در ایران هستند که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

    – هما: لوگوی شرکت هواپیمایی ملی ایران که با نام اختصاری «هما» شناخته می‌شود، نمونه‌ای از طراحی آرم انتزاعی موفق است. طراح این لوگو ادوارد زهرابیان، با انتخاب یک المان خاص ـ پرنده‌ی اساطیری هما ـ و ترکیب آن با رنگ‌ها و اشکال هندسی، موفق به خلق یکی از به یادماندنی‌ترین لوگوهای تاریخ ایران شد. این لوگو به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که حتی بدون آوردن نام برند نیز بین مردم شناخته شده است.

    – سایپا: یکی دیگر از لوگوهای شناخته شده‌ی ایرانی، لوگوی شرکت خودروسازی سایپا است که در طراحی آن از متدهای انتزاعی کمک گرفته شده است. این لوگو با استفاده از خطوط و طرح‌های متقارن طراحی شده است و تداعی‌گر تصویر چرخ‌دنده‌ و صنعت است.

    – بانک صادرات: لوگوی بانک صادرات از معروف‌ترین لوگوهای ایرانی است که توسط مرتضی ممیز طراحی شده است. در این لوگو از اشکال هندسی و جامد استفاده شده است تا حس دقت و قدرت را به بیننده القا کند. ستون‌های به کار رفته در این لوگو نمایانگر صادرات و واردات هستند که در کنار یکدیگر در گردش‌اند.